9 km löpning

Avrundade fredagseftermiddagen med en löprunda. Har två jag alternerar mellan. Den korta är knappt 6 km och den längre lite drygt 9 km. Idag tog jag den långa, vilket jag oftast gör.

Jag tycker det är så otroligt skönt och avkopplande att springa. Lite som meditation. Jag kommer i väg en stund för mig själv, utan barn och annat att tänka på. Benen bara pinnar på, i bland lyssnar jag på musik och i bland njuter jag bara av att höra ljuden från naturen. Eftersom jag bor på landet så är det mycket fågelkvitter och liknande och inte bara motorljud från trafik.

Innan jag fick våra tre barn löpte jag ALDRIG. Jag var urusel när det var dags för löpning i skolan. Fick G bara för att jag försökte och tog mig runt. Vilket många gånger var gåendes. I bollsporter och sånt är jag duktig men löpning var verkligen inte min grej. Efter några hundra meter rev det i halsen och jag kände nästan blodsmak, ja så illa var det.

Annat är det idag. Jag kan springa och springa och springa... Ofta är benen så pigga att det känns som jag kan löpa i oändlighet. Såklart beror det på i vilket tempo jag kör. Skulle jag ut på en kort sväng så försöker jag springa mycket fortare eftersom jag vet att det är en kort sträcka. Löper jag långt lägger jag upp ett helt annat tempa, ett mer bekvämt tempo, så att jag ska hålla ut. Och det är på mina långa rundor jag känner mig som om jag kunde löpa för evigt :)

Efter jag fått mitt andra barn så provade jag helt plötsligt att börja löpa när jag var ute på en promenad själv. Och till min förvåning kom aldrig den där hemska tröttheten över mig efter några hundra meter. Så jag fortsatte springa... Där efetr löpte jag lite så och då, speciellt på sommarhalvåret... Idag är jag en riktigt duktig löpare tycker jag och jag springer knappa milen på 44 minuter. Klockar mig sällan men idag sprang jag knappa milen p åden tiden och då är det ändå i lugnt och behagligt tempo utan att ta ut mig. Vore spännande att ställa upp i ett lopp med tidtagning så jag fick lite motstånd som taggar mig till att öka farten :)

Nu är jag nyduschad och allt känns tipp topp. Ska laga lite mat åt la familia.

Ha en mysig fredagskväll ni alla! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0